Saturday, February 3, 2018

TAJUK : BAHASAKU JULANG BANGSA BERJAYA

TAJUK : BAHASAKU JULANG BANGSA BERJAYA

     Pertuturan merupakan lambang identiti setiap bangsa.  Ikatan bahasa menjadi wasilah pemersatuan bangsa-bangsa di setiap negara.  Bahasa juga merupakan simbolik kedaulatan sebuah negara yang telah mengecapi kemerdekaan. Perkara 152 dalam Perlembagaan Persekutuan adalah dasar penting menjadikan bahasa Melayu sebagai asas pembinaan negara. Hakikatnya dalam menjadikan bahasa Melayu sebagai rumpun perpaduan bukan sesuatu yang mudah dilaksanakan. Walaupun kajian terhadap asal usul kewujudan bahasa Melayu belum menemui kata sepakat oleh pengkaji-pengkaji terdahulu dalam menentukan susur sebenar tidak mampu dijadikan sebagai kayu ukur yang konkrit. Setelah berdekad lamanya bahasa Melayu diangkat bermula sebagai bahasa utama perdagangan di kepulauan Melayu suatu ketika dahulu.

      Sebagaimana yang telah digariskan dalam kerangka Wawasan 2020 menjadikan negara Malaysia dalam bentuk acuan sendiri, bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi juga penting dalam pembentukan jati diri masyarakat yang berbilang kaum.  Kemampuan bahasa Melayu dalam arena antarabangsa dibuktikan oleh golongan bangsawan asing menyatakan kepentingan bahasa Melayu serta penghargaan bangsa asing terhadap garapan nilai keilmuan yang terdapat dalam bahasa Melayu dari segi kebudayaan, sejarah dan keindahan bahasa itu sendiri. Selain itu, terdapat banyak Kursi Pengajian Melayu yang ditubuhkan di luar negara khususnya dalam kalangan mahasiswa di sana seperti Universiti Leiden, Universiti Ohio, dan sebagainya. Kursi tersebut bertujuan mengembangkan keilmuan bahasa Melayu ke seluruh pelosok dunia.  

         Ketiadaan satu wahana sebagai pendukung perhubungan akan merencatkan hubungan baik dalam komposisi masyarakat. Kedudukan utama bahasa Melayu disokong penulisan-penulisan oleh pegawai,  pendita dan pengkaji eropah seperti Jan Huyghen van Linschoten dan Francois Valentijn. Memetik catatan Vanlentijn yang pernah melawat Melaka menyatakan bahasa Melayu adalah satu bahasa yang mudah difahami setiap pedagang yang hadir di kepulauan Melayu atau lebih dikenali sebagai lingua franca. Tambahan dalam buku Prof. Ismail Hussein yang bertajuk “Sejarah Pertumbuhan Bahasa Kebangsaan Kita” menyatakan walaupun terdapat pelbagai ragam, dialek dan bahasa daerah dipergunakan namun penduduk tanah Melayu akan menggunakan bahasa Melayu ketika berkomunikasi dengan orang luar.
  
      Negara Malaysia tidak seperti beberapa negara barat yang majoriti penduduk mereka adalah daripada satu bangsa yang lebih memudahkan mereka berkomunikasi dalam satu bahasa sahaja.  Akan tetapi bangsa Malaysia terdiri daripada tiga ras utama iaitu Melayu,  Cina dan India. Jika ditelusuri catatan sejarah satu per satu, dasar British menggalakkan perkembangan masyarakat dengan melaksanakan dasar pecah dan perintah. Hal ini menyebabkan pihak British mengambil langkah strategik membuka ruang dan peluang dengan membawa masuk imigran-imigran dari negara China dan India secara besar-besaran. Dampak kemasukan tersebut menyebabkan negara Malaysia sehingga kini dipelopori oleh pelbagai bangsa, bahasa dan agama. Kewujudan pelbagai kaum telah membuka mata dan minda pemimpin tanah Melayu ketika itu untuk membentuk keamanan dan keharmonian dalam masyarakat majmuk.

    Terdapat pelbagai prakarsa yang dijalankan demi memartabatkan bahasa Melayu sejak dahulu lagi. Sungguhpun bahasa Melayu diangkat sebagai bahasa ibunda negara,  tidak bermakna bahasa lain dibiarkan dalam lipatan sejarah.  Masyarakat bebas untuk berbahasa dan bahasa Melayu hanya dijadikan instrumen komunikasi kerana lenggokkan irama bahasanya menjadikan ia mudah untuk difahami dan dituturkan pelbagai bangsa.  Bahkan setiap siaran televisyen memperlihatkan keprihatinan dan sokongan masing-masing diterajui oleh bahasa setiap bangsa. Tamsilnya siaran televisyen TV7 dipenuhi siaran yang berbahasa mandarin, TV2 dipenuhi siaran berbahasa tamil dan sebagainya. Inilah petanda bahawa pemimpin negara sentiasa cakna dan tidak berat sebelah terhadap bangsa selain Melayu serta mendengar setiap keluhan suara rakyat.

   Tahukah masyarakat tentang inisiatif pihak yang terlibat bagi memastikan penggunaan bahasa Melayu terus subur seiring peredaran zaman? Antara usaha yang semakin tidak dipedulikan oleh masyarakat adalah penggunaan perkataan pada papan tanda iklan.  Mereka mengambil jalan mudah membuat iklan tanpa merujuk terlebih dahulu atau menggunakan khidmat pengesahan bahasa oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) terhadap ilkan tersebut sama ada selari dengan DBP ataupun tidak. Kecenderungan menganggap nilai bahasa asing lebih tinggi sehingga mengetepikan keistimewaan bahasa Melayu adalah tidak wajar dilakukan bagi sesetengah pihak. Hal ini kerana pihak DBP telah membuat persetujuan dengan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) menetapkan penggunaan bahasa kebangsaan pada papan iklan,  nama perumahan dan sebagainya.

    Peredaran masa yang merentasi zaman menyebabkan percambahan terhadap penggunaan bahasa dan istilah-istilah baru.  Sifat bahasa Melayu yang fleksibel telah berkembang sejajar dengan perkembangan sains dan teknologi dari masa ke masa. Keperluan terhadap disiplin ilmu yang selaras dengan istilah semasa terutamanya perkataan bahasa inggeris yang tidak diterjemahkan dalam kamus telah melonjakkan kepelbagaian perkataan dalam bahasa Melayu.  Langkah proaktif dan kolektif daripada pihak DBP menerbitkan istilah semasa baharu merupakan usaha yang jitu demi menjulang penggunaan bahasa Melayu secara meluas.  Maka jelaslah isu kesukaran masyarakat tempatan mengetahui dan menggunakan makna bahasa inggeris dapat diselesaikan dengan efektif.  

     Tuntasnya, perkembangan dunia tanpa sempadan semenangnya memerlukan kepada penguasaan bahasa asing terutamanya bahasa perhubungan masyarakat segenap empat penjuru dunia. Namun kehebatan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan perlu dijadikan cerminan bangsa yang berjaya.  Dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung merupakan aforisme yang tepat menggambarkan suasana bahasa Melayu tidak luntur ditelan zaman. Tegasnya,  semua pihak perlulah bersatu padu dalam mengangkat bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam komunikasi. Bersesuaian frasa “Bahasa Jiwa Bangsa” menunjukkan kekuatan sesuatu bangsa boleh dilihat melalui kesatuan masyarakat terhadap budaya yang diwarisi sejak turun-temurun terutamanya dalam aspek bahasa.


NURUL HAMIZAH JAFPRI | Tanah Selatan | 040218/0216PM




Rujukan :

1.Bahasa Melayu Suara Dari Bawah,  Jeniri Amir,  2013


3.https://www.academia.edu/7310401/Kepentingan_memartabatkan_bahasa_melayu_di_persada_dunia

No comments:

Post a Comment

Langkah-langkah menghadapi tekanan inflasi

                        Oleh : Nurul Hamizah Jafpri         Umum mengetahui, ketegangan geopolitik yang berlaku antara negara-negara besar s...