Saturday, February 3, 2018

Perbahasan : Peranan Pendidik Mampu Melahirkan Pelajar Yang Cemerlang

Perbahasan : Peranan Pendidik Mampu Melahirkan Pelajar Yang Cemerlang



Dengan lafaz Bismillahir-Rahmanir-Rahim, saya membuka gelanggang perbahasan pada pagi yang indah ini. Ucapan terima kasih kepada Tuan Yang Dipertua, barisan perwakilan kerajaan dan tidak dilupa juga perwakilan pembangkang serta ahli-ahli yang berhormat sekalian. Assalammualaikum warahmatullahi wabarakatuh, salam sejahtera dan selamat bersidang.

  Tuan Yang Dipertua dan ahli-ahli yang berhormat,
       Saya amat bersyukur di atas kurniaan negara yang aman dan harmoni di bawah pimpinan kerajaan kita pada hari ini, dapat bersidang membahaskan satu usul yang agak menarik untuk dibincangkan. Usul yang dimaksudkan itu adalah “Peranan Pendidik Mampu Melahirkan Pelajar Yang Cemerlang” dijadikan prioriti dalam perbahasan ini. Dalam usul yang dikemukakan, menjadi pelajar yang cemerlang merupakan idaman setiap sekolah di Malaysia. Lantaran itu, pendidik adalah entiti penting sebagai penyumbang ilmu kepada anak-anak didik mereka. Sebagai pemimpin negara, saya akan memberikan bukti-bukti yang konkrit dan hujah yang mantap untuk meyakinkan para sidang dewan.

  Tuan Yang Dipertua,
      Pada masa kini, pencapaian akademik anak-anak menjadi keutamaan ibu bapa. Oleh itu, suasana pembelajaran yang bersifat kondusif mampu menjamin keselesaan para pelajar bagi menggerakkan usul yang dikemukakan. Suasana yang tenang dan selesa sudah menjadi satu kelaziman para pelajar yang mengutamakan bidang akademik. Persekitaran yang tidak terurus dan bising mempengaruhi fokus pelajar di dalam kelas. Justeru, keadaan tersebut memperlihatkan akan terjadi gangguan rangsangan dalam memahami dan mengingati pengajaran yang berlaku.

   Yang Dipertua,
      Teknik pengajaran oleh guru-guru juga memainkan peranan yang signifikan. Sistem pengajaran yang bersifat ceria dan bervariasi mempengaruhi perkembangan minda mereka. Perlaksanaan pengajaran bersifat sebegini memudahkan pelajar untuk memahami dan mengingati pembelajaran yang telah diajarkan oleh guru-guru mereka. Kaedah tersendiri ini sedikit sebanyak  membantu pelajar dengan berasa seronok belajar di sekolah. Hal ini secara tidak langsung, menghilangkan tekanan dalam belajar serta menarik minat mereka memasang tekad ke menara gading.

  Yang Dipertua dan sidang dewan sekalian,
     Secara holistik dapat saya simpulkan bahawa peranan internet sebagai penyalur maklumat informasi tidak dapat disangkal lagi. Bagaikan satu kemestian segala urusan dapat dijalankan secara efektif dan komprehensif. Demikian juga dalam arena pendidikan menjadikan negeri Terengganu sebagai penanda aras ke arah kecanggihan teknologi maklumat dalam sistem pendidikan mereka. Hal ini kerana mereka beranggapan bahawa keputusan yang cemerlang berpunca daripada penggunaan internet.

  Yang Behormat Tuan Yang Dipertua,
      Kecemerlangan seseorang individu tidak hanya terletak pada cara pengendalian pentadbiran sekolah semata-mata, mengambil cakna daripada usaha kerajaan negeri Terengganu yang sanggup berbelanja besar dengan membekalkan komputer riba kepada para pelajar. Apabila para pelajar celik komputer dan teknologi maklumat nescaya sistem pendidikan di Malaysia mampu “berdiri sama tinggi,duduk sama rendah” dengan negara luar dapat digamit dan direalisasikan.

  Tuan Yang Dipertua,
     Bukan itu sahaja, mungkin para sidang dewan sekalian dapat melihat pusat tuisyen bagai tumbuh cendawan selepas hujan. Namun berapa ramai ibu bapa yang mampu menghantar anak-anak mereka ke pusat tuisyen yang berbayar? . Oleh sebab itulah guru-guru mengambil inisiatif mengadakan tuisyen atau kelas tambahan di sekolah. Dalam erti kata lain, golongan yang kurang berkemampuan tidak ketinggalan dan dapat bersama-sama mencapai falah dikemudian hari. Jelaslah, masalah dalam pembelajaran dapat diselesaikan.

  Tuan Yang Dipertua,
      Akhir kalam, saya menaruh harapan  dan keyakinan yang tinggi terhadap hujah-hujah saya yang telah dibentangkan bahawa “Peranan Pendidik Mampu Melahirkan Pelajar Cemerlang”. Bagi memperkukuhkan hujah ini, menteri kedua akan mengemukakan hujah-hujah yang lebih mendalam lagi. Untuk itu, saya mohon mengundur diri buat sementara waktu. Sekian terima kasih.


NURUL HAMIZAH JAFPRI | Tanah Selatan | 260118/0323PM

No comments:

Post a Comment

Langkah-langkah menghadapi tekanan inflasi

                        Oleh : Nurul Hamizah Jafpri         Umum mengetahui, ketegangan geopolitik yang berlaku antara negara-negara besar s...