Saturday, February 3, 2018

TAJUK : (PENULISAN SURAT 1 MALAYSIA 2013) SEPUCUK SURAT KEPADA PERDANA MENTERI DEMI PENAMBAHBAIKAN TEMPAT TINGGAL ANDA


TAJUK : (PENULISAN SURAT 1 MALAYSIA 2013) SEPUCUK SURAT KEPADA PERDANA MENTERI DEMI PENAMBAHBAIKAN TEMPAT TINGGAL ANDA





   Lot XX Kampung Sri Tambak,
Batu X Jalan Mersing,
8XXXX  Kluang Johor,
Johor Darul Takzim.

27 Jun 2013

   Menemui Ayahanda bapa transformasi negara, Anakanda harapkan agar keadaan Ayahanda berada dalam keadaan sihat dan ceria-ceria selalu. Tujuan warkah ini dilayangkan kepada Ayahanda adalah bertujuan untuk menyatakan resolusi tentang cadangan untuk memajukan kawasan tempat tinggal Anakanda di tanah selatan Kluang, Johor. Resolusi yang diutarakan ini adalah bagi membantu negara dalam mencapai matlamat negara pada era 2020 kelak.

   Malaysia kini mengalami transformasi pembangunan dan pemodenan pesat yang telah memberikan implikasi kepada perubahan ekonomi, kawalan sosial dan juga mentaliti masyarakat. Bagi mencapai status negara maju dalam usaha meningkatkan ekonomi negara. Kemajuan sesebuah kawasan perumahan tidak hanya terletak pada cara pengendalian pentadbirannya sahaja, namun pembangunan juga turut tertumpu pada penggunaan jalur lebar yang sedia ada. Penambahbaikan jalur lebar sedikit sebanyak membantu masyarakat luar bandar mempercepatkan perkembangan minda dalam penggunaan internet.Sekaligus mampu menjana pendapatan bagi masyarakat yang ingin memulakan perniagaan khususnya golongan wanita. Dengan adanya penggunaan jalur lebar ini, mereka dapat mempromosikan barangan tempatan serta berkongsi maklumat dengan dunia luar sebagai medium perantaraan dalam usaha memasarkan barangan tempatan dan seterusnya melahirkan modal insan bertaraf dunia.

   Bukan itu sahaja, penubuhan skuad cegah gangsterisme juga perlu bagi memastikan segala prasarana yang disediakan tidak dirosakkan. Budaya vandalisme ini akan menimbulkan konflik yang mampu menjejaskan imej negara dan menjatuhkan martabat bangsa. Penglibatan para belia dapat mencorakkan strategi yang lebih efektif yang perlu dipraktikkan dalam nadi kehidupan masyarakat. Kolaborasi cegah gangsterisme dengan mana-mana briged komuniti mampu melahirkan semangat komitmen yang tinggi sebagai pedoman untuk terus menyuburkan semangat kerjasama dalam menjamin keamanan negara. Hal ini secara tidak langsung  akan dapat mewujudkan masyarakat yang cakna kepada keamanan dan kestabilan masyarakat sejagat.

   Sementara itu, menyediakan ruang khas untuk kemudahan klinik bergerak beroperasi dua kali seminggu bagi memantau tahap kesihatan penduduk desa. Kemudahan yang disediakan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menjamin tahap kesihatan dengan adanya kemudahan dan keperluan perubatan secukupnya. Hal ini selari dengan dasar kependudukan negara dalam menyeimbangkan kadar pertumbuhan penduduk. Seiring dengan pertumbuhan ekonomi, kerajaan kini dapat meningkatkan lagi kemudahan sedia ada. Perlaksanaaan daripada peringkat akar umbi mampu mencapai objektif utama secara holistik. Dalam hal ini, negara Malaysia mampu mengorak langkah secara konsisten meningkatkan ekonomi negara agar berkembang dengan lebih pesat lagi.

   Tambahan pula, cadangan agar diadakan kelas percuma yang dapat disertai golongan belia tidak kira lelaki mahupun perempuan. Program sebegini dijadikan platform berguna dalam mengasah bakat dan mentaliti masyarakat. Penglibatan masyarakat luar bandar ini mampu menjadi penanda aras kampung-kampung yang lain. Seterusnya hal ini juga melihatkan fokus di mana masyarakat luar bandar merupakan tulang belakang dalam mengukuhkan ekonomi negara. Walaupun sumbangan masyarakat luar bandar tidak begitu besar namun mereka mampu mencetuskan fenomena penggerak utama kepada kepesatan kemajuan negara. Kemajuan negara kini telah membawa banyak manfaat dan menampakkan impak yang positif.

   Tidak cukup dengan itu, mengalu-alukan pelbagai pihak untuk menganjurkan pameran-pameran bersifat umum secara sukarela. Dalam konteks ini, ia mampu memberikan tarikan kepada masyarakat untuk mengetahui sesuatu yang “disajikan”. Sekiranya faedah dan manfaat program tersebut diaplikasikan dalam kehidupan,nescaya gejala lepak pada senggang waktu tidak dibiarkan begitu sahaja. Interaksi antara penduduk secara tidak   langsung mampu mengukuhkan ukhuwah sosial masyarakat. Kemajuan sesebuah negara tidak hanya bergantung kepada perlaksanaan dasar-dasar yang berkesan dan kepimpinan yang baik. Akan tetapi kesediaan rakyat bersama-sama melakukan anjakan paradigma dalam mengatasi segala cabaran yang bakal mendatang.

   Sampai disini sahaja warkah buat Ayahanda. Anakanda harapkan resolusi yang ditujukan dapat dipertimbangkan dan dimanifestasikan kelak. Bak kata pepatah, bulat air kerana pembentung, bulat kata kerana muafakat. Resolusi ini tidak akan berhasil tanpa sebarang tindakan, kerjasama dan mengambil cakna daripada pihak pemerintah. Anakanda tinggalkan warkah ini dengan serangkap pantun.

Idea dicerna setinggi harapan,
Pemerintahan berdaulat sanjungan rakyat,
Transformasi negara seiring ke hadapan,
Melakar nama segenap manusia sejagat.


Oleh : NURUL HAMIZAH BINTI JAFPRI

No comments:

Post a Comment

Langkah-langkah menghadapi tekanan inflasi

                        Oleh : Nurul Hamizah Jafpri         Umum mengetahui, ketegangan geopolitik yang berlaku antara negara-negara besar s...