Thursday, March 1, 2018

Peranan Ibu Bapa Dalam Melahirkan Anak-Anak Bertaqwa


Peranan Ibu Bapa Dalam Melahirkan Anak-Anak Bertaqwa
Oleh : Nurul Hamizah Jafpri

Anak adalah satu amanah yang dititipkan oleh Allah kepada ibu bapa untuk diadun kasih sayang sepenuhnya. Kelebihan memiliki anak soleh dan solehah merupakan dambaan setiap keluarga. Di samping sebagai penerus keturunan, kelak mereka juga akan menjadi penyelamat di masa yang akan datang. Seawal usia, seseorang anak akan lebih mudah untuk menerima perubahan dan bukannya ketika ia telah dewasa. Dan usia seawal itulah akan berlaku perubahan pembentukan jati diri, pola pemikiran dan perwatakan. Dalam masa pembentukan tersebut ibu bapa hendaknya menggerakkan peranan mereka secara optimum dengan memberikan teladan suri yang positif kepada anak-anak.

Berbalik kepada metod yang telah diajarkan oleh Rasullulah SAW yang dijadikan teladan dalam mendidik anak-anak seawal usia muda. Sebagaimana firman Allah SWT :

لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِي رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٞ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأٓخِرَ وَذَكَرَ ٱللَّهَ كَثِيرٗا ٢١
Maksudnya : “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”[1]

Sejarah telah menyaksikan pendidikan yang dibawa oleh Rasulullah SAW berjaya mengubah sikap masyarakat Arab yang sebelumnya kasar menjadi lembut dan beradab dapat mengubah mereka daripada bermusuhan kepada saling berkasih-sayang. Melalui pendidikan tersebut jugalah agama Islam yang suci ini dapat kita anuti. Tidak  ada keraguan tentang apa yang dianjurkan Rasulullah SAW bahkan digalakkan untuk melaksanakannya.

Menjadikan diri sendiri dan budi pekertinya sebagai model pendidikan. Kaedah ini merupakan kaedah utama yang digunakan oleh Baginda SAW agar Baginda menjadi ikutan yang baik kepada para sahabat. Baginda tidak mengarahkan sesuatu perkara melainkan setelah Baginda melakukannya terlebih dahulu kemudian barulah diikuti oleh para sahabat berdasarkan apa yang mereka lihat. Metod tersebut merupakan cara terbaik agar mudah difahami dan lebih mendorong untuk diikuti berbanding pengajaran berbentuk teori dan penerangan lisan semata-mata.

Terdapat beberapa tahap didikan yang dianjurkan dalam Islam mengikut peringkat umur anak-anak. Antaranya :

A. Tahap Pertama

Pada tahap ini dianjurkan untuk anak-anak yang baru lahir sehingga berumur 6 tahun.

1) Berdoa perkara yang baik-baik terhadap anak-anak. Ibu bapa hendaklah mendisiplinkan diri anak daripada kecil lagi agar mereka membesar menjadi individu yang berdisiplin dan menghormati orang lain. Apabila ibu bapa melakukan perkara yang baik, sudah semestinya anak turut melakukan perkara yang baik seperti yang dilakukan oleh ibu bapa mereka bak kata pepatah bagaimana acuan begitulah kuihnya. Oleh itu, amat penting untuk ibu bapa menunjukkan contoh yang baik kepada anak mereka sejak kecil lagi.

2) Bergurau dan bermanja bagi mengeratkan hubungan yang terbina. Walaupun dihambat dengan kesibukan bekerja, ibu bapa perlu memanfaatkan masa yang terluang untuk bersama dengan anak-anak. Apabila ibu bapa lebih mementingkan kehendak bekerja maka ruang untuk bersama anak-anak  akan terbatas. Hal ini akan menyebabkan mereka akan berasa terpinggir  serta mempengaruhi mereka untuk terjebak dengan perkara yang negatif. Ibu bapa hendaklah mendidik anak dengan baik kerana anak merupakan aset kepada ibu bapa di akhirat kelak.

3) Tidak boleh dipukul sekiranya mereka melakukan kesalahan walaupun atas dasar untuk mendidik.

B. Tahap Kedua

Pada tahap ini dianjurkan untuk anak-anak berusia 7 hingga 14 tahun. Tahap ini dimulakan dengan menanamkan nilai DISIPLIN dan TANGUNGJAWAB kepada anak-anak.

1) Mengajar dan melatih perilaku anak-anak supaya beradab. Di samping itu didikan agama yang cukup juga merupakan satu daripada faktor yang mampu membentuk sahsiah yang cemerlang dalam diri anak. Hal ini kerana kebanyakkan ibu bapa kini kurang menitikberatkan didikan agama sejak kecil kepada anak-anak yang menyebabkan mereka mudah terjebak dengan heterogen[2] masalah sosial.

2) Mengajar tentang solat dan puasa. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW diriwayatkan daripada Amr bin Syu’aib, daripada ayahnya, daripada datuknya R.A katanya:

“Rasulullah SAW bersabda: Perintahlah anak-anak kamu supaya mendirikan sembahyang ketika berusia tujuh tahun dan pukullah mereka kerana meninggalkan sembahyang ketika berumur sepuluh tahun dan asingkanlah tempat tidur di antara mereka (lelaki dan perempuan).” 
(Hadis riwayat Abu Daud).

3) Memberikan hadiah sebagai penghargaan serta pencetus semangat kepada anak-anak apabila prestasi cemerlang tidak kira aspek pendidikan mahupun akhlak. Dengan pemberian tersebut akan mendidik  anak-anak menjadi seorang yang menghargai jasa. Pada ketika ini ibu bapa perlu bijak  dalam mengatur waktu beriadah bersama anak-anak.

C. Tahap Ketiga

Pada tahap ini dianjurkan untuk anak-anak berusia 15 hingga 21 tahun. Pada tahap ini  ibu bapa seeloknya mendekati anak-anak dengan BERKAWAN dengan mereka.

Pada tahap ini anak-anak memasuki masa remaja atau berusia sekitar 15 tahun, anak akan memasuki fasa pergaulan yang lebih luas sehingga pergaulan dengan berlainan jantina juga perlu diperhatikan. Anak remaja pada usia ini lebih cenderung untuk memberontak.

Oleh sebab itu ibu bapa perlu didik dalam keadaan yang tenang dan secara berdiplomasi[3] dengan mencari iklim yang sesuai untuk mendekati anak-anak mereka.    
Pada usia ini, anak-anak telah memasuki usia akil baligh. Ibu bapa seharusnya memberikan kebebasan dalam  pergaulan namun bukan memberikan kebebasan secara mutlak. Anak-anak  tetap perlu diawasi dan diberi batasan dalam pergaulan tersebut.

D. Tahap Keempat

Pada tahap ini dianjurkan untuk anak-anak berusia 21 tahun ke atas. Fasa ini adalah masa ibu bapa untuk memberikan sepenuh KEPERCAYAAN kepada anak-anak dengan memberi KEBEBASAN dalam membuat keputusan mereka sendiri.

Kebebasan terletak sepenuhnya pada anak-anak. Anak-anak berhak untuk memilih apa yang terbaik untuk dirinya. Pada ketika ini peranan ibu bapa hanyalah sebagai pemberi nasihat dan semangat untuk menyakinkan pilihan yang dipilih anak-anak. Ibu bapa hanya perlu memantau, menasihati dengan diiringi doa agar setiap tindakan yang dilakukan mereka adalah betul. Pada tahap ini telah bermula kehidupan  yang mencabar pada anak-anak ketika berada di luar rumah..
Oleh itu, ibu bapa merupakan entiti yang memainkan peranan yang signifikan[4] dalam kehidupan anak. Peranan ibu bapalah yang mampu membentuk anak menjadi insan yang mempunyai sahsiah yang cemerlang di mayapada dan di akhirat. Ibu bapa hendaklah meluaskan horizon fikiran seluas lautan bahawa agama merupakan senjata ampuh[5] untuk mengelakkan anak remaja terjerumus dalam kancah masalah sosial pada masa kini. Ibu bapa juga perlu sentiasa mempamerkan ikutan yang baik kepada anak-anak agar mereka menjadi insan yang berakhlak mulia.



[1] Al-Ahzab ( 33) : (21)
[2] pelbagai
[3] Seni kemahiran dalam berurusan dengan seseorang tanpa mengguris perasaannya
[4] penting
[5] berkesan

No comments:

Post a Comment

Langkah-langkah menghadapi tekanan inflasi

                        Oleh : Nurul Hamizah Jafpri         Umum mengetahui, ketegangan geopolitik yang berlaku antara negara-negara besar s...