Saturday, December 9, 2017

SERANGAN BUDAYA EVASIF MASYARAKAT TERHADAP HARTA AWAM

SERANGAN BUDAYA EVASIF MASYARAKAT TERHADAP HARTA AWAM

OLEH : NURUL HAMIZAH JAFPRI


          Harta awam bermaksud kemudahan yang disediakan oleh kerajaan atau badan bukan kerajaan yang digunapakai dan dinikmati oleh masyarakat awam. Di Malaysia harta awam  berbentuk fizikal seperti  tandas awam, telefon awam, taman permainan, perhentian bas dan sebagainya. Gerakan terhadap kempen hargai harta awam telah banyak dijalankan oleh pihak kerajaan dan bukan kerajaan meliputi peringkat sekolah, universiti awam serta masyarakat umum. Kempen tersebut merupakan salah satu inisiatif kerajaan untuk menyedarkan masyarakat terhadap kepentingan menjaga kemudaham awam untuk kemaslahatan umum. Tidak hanya sekadar kempen yang dilakukan, penerapan mencintai harta awam juga diterapkan dalam silibus pembelajaran disekolah. Malangnya keadaan tersebut menunjukkan pembelajaran dan pengajaran sewaktu di sekolah hanya semata-mata untuk melepasi peperiksaan dan silibus pengajaran. Penghayatan terhadap tajuk berkaitan adab  di dalam buku teks pendidikan tidak dapat dipupuk dalam atma remaja apabila mereka meningkat dewasa. Ini bukan satu kegagalan tetapi satu cabaran akan keperluan anjakan paradigma mempelbagaikan lagi cara untuk memupuk kembali kecintaan kepada harta awam. Kesukaran ini tidak boleh ditunding sepenuhnya kesalahan kepada guru -guru yang mengajar. Hal ini kerana tindak tanduk para pelajar diluar skop kawalan  pendidik kerana keputusan membuat sesuatu perkara terletak pada diri individu sendiri.    

          Selanjutnya di Malaysia usaha memupuk dan mendidik nilai-nilai mulia telah berdekad-dekad lamanya dilaksana menerusi sistem pendidikan dengan kaedah yang pelbagai dan bervariasi. Pemupukan nilai-nilai mulia dilakukan secara langsung kepada pelajar-pelajar yang beragama Islam dalam matapelajaran pendidikan Islam manakala bagi yang bukan beragama islam pula menerusi subjek pendidikan moral. Namun jelas dilihat kemerosotan akhlak dalam kalangan remaja berada pada tahap yang membimbangkan. Masing-masing saling menyalahkan antara satu sama lain apabila akhlak dalam diri individu tidak dapat diterapkan sepenuhnya. Realitinya kepentingan pendidikan akhlak telah diakui oleh semua masyarakat sepanjang sejarah sejak zaman Greek. Dengan kata lain agama merupakan asas pembentukan akhlak manusia. Tanpa pendidikan agama asas terhadap pembentukan akhlak tersebut tidak akan mapan serta kekal bahkan ianya bersifat sementara. Dan akhirnya menjadikan kegagalan dalam sistem pendidikan negara yang membawa kepada kebejatan nilai-nilai akhlak. 
                                                                                                                                           
         Namun, apabila keluar daripada ruang lingkup persekolahan maka nilai disiplin semakin tidak dititik beratkan. Hilangnya nilai adab masyarakat ketika berada di tempat awam. Anak watan masih belum menghayati sepenuhnya kemaslahatan yang disediakan oleh kerajaan kerana dilahirkan dalam era serba baharu. Dalam erti kata lain, mereka tidak merasai kekurangan infrastruktur sebenarnya merencatkan pembangunan ekonomi daripada sudut pelancongan, kesihatan dan sebagainya. Sebagai contoh keperluan terhadap telefon awam semakin terhakis di telan zaman kemodenan sekaligus telah berlaku lambakan terhadap kemudahan komunikasi peralatan yang lebih canggih. Kepelbagaian bentuk, warna dan kandungan telefon bimbit membuatkan ia semakin digunapakai dan menjadi medium utama berkomunikasi oleh masyarakat. Hal ini memperlihatkan telefon awam semakin dipinggirkan serta sekadar dijadikan perhiasan di tepi-tepi jalan. Apabila kemudahan tersebut diabaikan oleh masyarakat awam maka secara tidak langsung menjadikan ia objek ujikaji melempiaskan kemarahan oleh golongan muda yang sukar mengawal emosi kemarahan. Melihat kepada statistik yang dikeluarkan oleh Muzium Telekom pada tahun 2001 sehingga tahun 2007, ternyata begitu banyak kes vandelisme yang dilaporkan. Bermula pada tahun 2001, jumlah keseluruhan vandelisme di seluruh negara adalah sebanyak 9,631 kes, 9,745 kes (2002), 7404 kes (2003), 10,898 kes (2004), 7,851 kes (2005), 2,002 kes (2006) dan 241 kes  (2007).

          Tidak cukup dengan itu, masyarakat acapkali dimomokkan dengan sikap kurang beradab orang barat. Budaya barat yang menular seringkali mendapat  kritikan dalam masyarakat  tidak wajar dijadikan panduan. Kita tidak menafikan budaya yang menjadi kebiasaan dalam negara barat adalah bertentangan dengan norma masyarakat setempat yang dilindungi oleh Akta Undang-undang Negara. Mana-mana budaya luar yang boleh menyebabkan pertembungan sensitiviti umum sememangnya mesti ditolak ke tepi. Namun kita seharuskan dapat membezakan perilaku baik dan buruk. Walaupun mereka tidak menganut agama Islam atau tidak beragama tetapi mereka mempunyai etika yang diterapkan dalam  Islam. Perbandingan di negara Jepun terutama di bandaraya Tokyo walaupun negara tersebut tidak meletakkan begitu banyak tong sampah di tempat awam namun tidak banyak sampah yang kelihatan di merata-rata tempat. Sikap sambil lewa dan bermalas-malasan sudah sebati dalam nadi masyarakat Malaysia adalah pemangkin kepada keruntuhan nilai akhlak dalam diri. Kekurangan kesedaran dalam aspek kebersihan masih kurang berbanding masyarakat di negara maju. Bahkan, Malaysia masih lagi berdepan isu-isu lama seperti pembuangan sampah merata-rata, membuang sisa pepejal secara haram. Hal ini secara tidak langsung menunjukkan pemupukan amalan 3R masih rendah dalam kalangan masyarakat.

          Seterusnya perkataan perhimpunan adalah bersifat umum. Perihal perhimpunan merujuk kepada berhimpun beramai-ramai untuk sesuatu tujuan tertentu. Di Malaysia perhimpunan yang berbentuk  menyuarakan suara diertikan sebagai perhimpunan aman. Perhimpunan tersebut perlu mendapatkan permit daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) sebelum memulakan apa-apa perhimpunan.  Hal ini selaras dengan Akta Perhimpunan Aman (APA) 2012 yang diperkenalkan bagi melindungi hak rakyat untuk berhimpun dan bersuara seperti yang termaktub dalam Perkara 10 dalam Perlembagaan Persekutuan. Namun kini, negara memperlihatkan tindak tanduk peserta perhimpunan aman berada diluar kawalan. Demonstrasi jalanan yang telah dilakukan memberi kesan keadaan sekeliling seperti kerosakan harta awam, pembuangan sampah merata-rata tempat, kemusnahan tanaman dan sebagainya. Sebetulnya para peserta yang bertindak sedemikian telah menyalahi garis panduan peserta yang menghadiri perhimpunan dibawah peruntukkan seksyen 7 (APA 2012). Perlakuan yang terlalu agresif yang ditunjukkan peserta perhimpunan menyebabkan berlakunya perkara diluar jangkaan. 

          Sungguhpun begitu sudah beberapa kali dalam sejarah Malaysia, sikap ketaksuban kepada pemimpin seolah-olah ingin menegakkan keadilan hanya mendatangkan kemudaratan terhadap negara. Sebetulnya kebenaran yang mereka ingin tegakkan tidak selari dengan kaedah yang telah diperuntukkan dalam undang-undang negara. Hal ini kerana negara Malaysia yang dahulunya begitu aman kini diracuni dengan rusuhan atau tunjuk perasaan yang melampau-lampau hanya kerana ingin mempertahankan seseorang pemimpin. Akhirnya mereka bagaikan dirasuk melalui ucapan pemimpin itu sendiri menyebabkan pengikut bertindak luar daripada batasan nilai-nilai kehidupan rakyat Malaysia. Nilai-nilai Islam yang diterapkan sejak kecil sudah semakin sinar ditutupi dengan kemarahan yang membuak-buak. Bukan sahaja merosakkan harta awam malahan keadaan yang berlaku akan menakutkan masyarakat setempat. Ketegangan yang berlaku menyebabkan masyarakat tidak lagi berasa aman dengan tindak tanduk mereka. Bahkan media masa pernah melaporkan pada 20 September 2014 kerajaan terpaksa menanggung hampir RM20 juta kerugian akibat kerosakan harta awam disebabkan gejala tidak sihat di sekitar Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

         

         Tahun 2017 adalah satu frasa kemuncak mengharungi pelbagai onak duri. Apa yang dilihat kini, masyarakat  semakin jauh daripada landasan salah satu prinsip rukun negara. Kesopanan dan kesusilaan dalam diri masyarakat sinar ditelan arus kemodenan. Bahkan ikrar yang dilakukan setiap kali perhimpunan rasmi seperti masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Apabila para pelajar keluar daripada lingkungan kawasan persekolahan dengan serta-merta mereka tidak membawa bersama-sama makna sebenar ikrar tersebut. Hal ini secara langsung kita sudah kehilangan corak daripada lima prinsip rukun negara. Rukun Negara adalah satu ideologi kebangsaan Malaysia yang dibentuk oleh Majlis Gerakan Malaysia pada tahun 31 Ogos 1970 setelah berlakunya tragedi 13 Mei 1969 yang menghilangkan perpaduan dan keharmonian rakyat. Sememangnya, mentaliti masyarakat berfikir harta awam bukan miliknya yang harus dijaga. Dan jika itu adalah hak mereka nescaya akan dijaga rapi sepenuhnya bagai menatang minyak yang penuh. Pemikiran sebegini perlu ditepis dalam minda masyarakat majmuk kerana kemudahan awam adalah untuk semua dan sudah semestinya setiap orang yang menggunakannya perlu memeliharanya agar generasi akan datang dapat menikmati kemudahan yang disediakan.

         Kesimpulannya dalam menjadikan negara Malaysia duduk sama rendah berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain, satu pembaharuan yang kritis perlu dilaksana bagi menjamin keberkesanan yang berpanjangan. Hal ini selaras dengan hasrat negara untuk bersukat sama banyak, bertimbang sama berat dalam menjadikan negara maju sebagai penanda aras dalam menggerakkan idealisasi yang jitu. Usahasama dan sokongan  semua pihak diperlukan bagi menjayakan segala tindakan yang mendatangkan manfaat kepada umum demi menghakis budaya evasif dalam masyarakat . Pada dasarnya, ledakan transformasi ke arah kecanggihan teknologi adalah satu petanda bahawa rakyat Malaysia perlu merubah pemikiran ke arah minda kelas pertama. Justeru semua pihak perlu cakna terhadap perubahan negatif yang melanda negara bagi merealisasikan hasrat pemimpin negara mencapai wawasan 2020 kelak.




No comments:

Post a Comment

Langkah-langkah menghadapi tekanan inflasi

                        Oleh : Nurul Hamizah Jafpri         Umum mengetahui, ketegangan geopolitik yang berlaku antara negara-negara besar s...